Het verhaal van Verhaal icon

Beatrijs Everts

‘Ik merk dat ik echt een verschil kan maken. En dat maakt me heel blij’

In de serie Het verhaal van… komen onderwijsmakers aan het woord die niet alleen ín, maar juist ook áán het onderwijs werken. Ze vertellen hoe zij, met tomeloos enthousiasme en volhardende ambitie, een duurzame verandering hebben gerealiseerd. Maar ook met welke uitdagingen zij op hun reis naar deze verandering te maken kregen. In deze aflevering spreken we met Beatrijs Everts. Deze voormalige leerkracht en schooldirecteur werkt vanuit OnderwijsConnected als directeur bij expertisecentrum EPOS Salland. Daarnaast is Beatrijs coach van (beginnende) schooldirecteuren, kwaliteitsadviseur en houdt zij zich bezig met werving en selectie. ‘Er zijn heel veel manieren om een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kinderen.’

Beatrijs Everts is iemand die regelmatig terug- en vooruitkijkt, maar daarnaast wil ze toch vooral ook genieten van de dag van vandaag. Vandaar dat ze deze regenachtige vrijdagmiddag aan de keukentafel van haar huis in Dedemsvaart opleukt met een heerlijke kop thee en dito chocolaatjes, terwijl haar kat Kwispel om haar heen paradeert. Op de vraag waarom ze ruim 26 jaar geleden in het onderwijs is gaan werken, heeft ze meteen een antwoord paraat. ‘Dat komt omdat ik anderen graag iets wil leren. Zelf had ik op mijn basisschool enkele leerkrachten die mij echt een warme en veilige leeromgeving boden. Dat vormde voor mij een grote inspiratie.’ In het ouderlijk huis in Hollandscheveld, een klein dorpje vlakbij Hoogeveen, speelde Beatrijs samen met haar zusje en vriendinnetje dan ook urenlang “weeshuisje”, “dierenziekenhuisje” en “winkeltje”, maar toch vooral “jufje”.  ‘Ik vond het van jongs af aan fascinerend om bij te kunnen dragen aan de ontwikkeling van kinderen. Die intrinsieke motivatie is nooit verdwenen.’

Van leerkracht naar schooldirecteur…

Logisch dus dat Beatrijs na de havo de pabo-opleiding aan Hogeschool Windesheim in Zwolle gaat volgen. Vervolgens start ze in 1997 op 22-jarige leeftijd haar carrière in het onderwijs als leerkracht van groep 7 op basisschool De Buitenburcht in Almere. ‘In die tijd waren er maar weinig onderwijsbanen in de buurt van Hollandscheveld, vandaar dat ik in het westen aan het werk ging. Al na een paar maanden wist ik dat mijn keuze voor het onderwijs de juiste was. Ik kon mijn leerlingen kennis meegeven op het gebied van geschiedenis, aardrijkskunde, muziek en bijvoorbeeld handenarbeid. En dat was precies mijn doelstelling.’ Omdat Beatrijs zich wil blijven ontwikkelen, volgt ze de opleiding tot aspirant-directeur. Met als gevolg dat ze precies tien jaar na haar start in het onderwijs in 2007 aan de slag gaat als directeur van basisschool De Wennepe in Wanneperveen. ‘Voor mij was dit een heel nieuwe positie om van betekenis te zijn voor de leerlingen. Binnen de school zette ik de grote lijnen uit en op die manier kon ik bijdragen aan het best mogelijke onderwijs. In vergelijking met mijn werk als leerkracht kreeg ik natuurlijk veel meer verantwoordelijkheid, maar dat sprak me eerlijk gezegd wel aan.’

Meer informatie over cursus 'Oriëntatie op leiderschap'.

Troubleshooter

Na zes jaar verlaat Beatrijs basisschool De Wennepe. Voor haar toenmalige opdrachtgever BMC gaat ze als een soort troubleshooter aan de slag op basisscholen in onder meer Urmond en Stein. Hierna start Beatrijs als meerscholen-directeur bij Stichting Roos, van waaruit ze op verschillende scholen werkt. Op het moment dat het bij een school niet lekker loopt, wordt Beatrijs ingevlogen. ‘Dan keek ik wat er precies speelde, welke problemen of uitdagingen aangepakt moesten worden en hoe we de zaken weer op orde konden krijgen. Dankzij deze functie nam mijn kennis op onderwijsgebied steeds verder toe, net als mijn ervaringen.’

Tijd nemen voor een gesprek

Zo kan Beatrijs zich nog goed herinneren dat er op één van haar scholen op een gegeven moment erg veel onrust bestond in alle geledingen binnen de school. Bij de leerlingen, de leerkrachten én bij de ouders. ‘Iedereen had het gevoel dat ze niet bij de toenmalige directeur terecht konden en durfden dat vaak ook niet (meer). Daarom heb ik in mijn eerste periode als interim-directeur juist alle tijd genomen om met ouders in gesprek te gaan. Bijna dagelijks zat ik op mijn kantoor met iemand koffie te drinken en te praten. Dit gaf mij de gelegenheid om even rustig contact te leggen, zonder dat er gelijk een afspraak gemaakt moest worden. Achteraf hoorde ik van ouders dat ze deze laagdrempelige aanpak erg waardeerden. Ook voor leerkrachten en leerlingen maakte ik bewust extra tijd vrij om mee te kijken in de hal, binnen te lopen bij collega’s en met leerlingen in gesprek te gaan als het moeilijk ging. Dat was echt een tijdsinvestering, maar het leverde wel enorm veel rust op binnen de school.’

Op verkenning naar iets nieuws

De rol van troubleshooter past Beatrijs weliswaar perfect, maar toch begint het na een aantal jaren te kriebelen. ‘Ik merkte dat ik deze klussen zó leuk vond, dat ik besloot om fulltime interim-schooldirecteur te worden.’ Maar waar? En voor wie? Om het antwoord op deze vragen te vinden, gaat Beatrijs op verkenning en heeft ze gesprekken met drie voor haar interessante partijen, waaronder OnderwijsConnected.’ Tijdens het eerste gesprek met eigenaar-directeur Ton Markink laat Beatrijs weten dat ze graag als interim-schooldirecteur en coach aan de slag wil. Ton ziet dit helemaal zitten, maar hij geeft tijdens de vervolggesprekken ook aan dat hij Beatrijs graag op andere functies in wil zetten.

Succesvolle overstap

Als coach van schooldirecteuren bijvoorbeeld. Als medewerker op het gebied van werving en selectie. En als kwaliteitsadviseur voor basisscholen. ‘Hoe enthousiaster Ton mij over de mogelijkheden binnen OnderwijsConnected vertelde, hoe enthousiaster ik ook werd. Ik zag diverse kansen om op een heel ander niveau een bijdrage te leveren aan het onderwijs. Bovendien kon ik in deze verschillende rollen ook inspelen op de ontwikkelingen in de onderwijswereld en de markt daaromheen. Vandaar dat ik in 2022 besloot om de overstap te maken.’ Met succes, want Beatrijs wordt inderdaad én coach van (beginnende) schooldirecteuren, én medewerker op het gebied van werving en selectie én kwaliteitsadviseur voor basisscholen.

Multifunctioneel medewerker

Om maar even met de eerste functie te beginnen: als coach begeleidt Beatrijs (beginnende) schooldirecteuren op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, uitdagingen en de introductie van nieuwe onderwijsstrategieën. ‘Aan de ene kant neem ik een collega mee in de kennis en ervaring die ik heb opgedaan en aan de andere kant probeer ik hem of haar ook zelf na te laten denken. Dat vind ik een interessant spanningsveld.’ Op het gebied van werving en selectie heeft Beatrijs eigenlijk twee taken. Zoekt een schoolbestuur een nieuwe directeur voor de lange termijn, dan begeleidt Beatrijs het sollicitatieproces van A tot Z. Daarnaast gaat ze regelmatig actief op zoek naar potentiële interim-directeuren. ‘Hiervoor struin ik LinkedIn af. Vind ik een geschikte kandidaat, dan nodig ik hem of haar uit voor een goed gesprek onder het genot van een kop cappuccino. Dat is echt superleuk om te doen.’ Daarnaast is Beatrijs dus ook nog kwaliteitsadviseur. In deze rol ondersteunt ze scholen die een slag moeten maken in de kwaliteit van hun onderwijs. ‘Ik help hen bijvoorbeeld om plannen en vergaderroosters op te stellen en functioneringsgesprekken te voeren.Die diversiteit in deze drie banen vind ik super. Binnen OnderwijsConnected kan ik echt mijn ei kwijt.’

Directeur van EPOS

Dat geldt helemaal als Beatrijs in februari van 2023 de vraag krijgt of ze misschien voor drie dagen per week directeur van EPOS (Expertisecentrum Passend Onderwijs Salland) wil worden. Vanuit dit expertisecentrum ondersteunen 11 medewerkers, waaronder orthopedagogen en ambulant begeleiders, 28 basisscholen in Salland bij de begeleiding van leerlingen met een ondersteuningsvraag. Beatrijs krijgt de taak om EPOS te herpositioneren, zodat het expertisecentrum optimaal in kan spelen op de ontwikkelingen in het onderwijs. ‘Voor EPOS betekent het dat we goed moeten kijken welke expertise we toe kunnen voegen aan de ondersteuning die scholen zelf al kunnen leveren. Hoe we dus echt van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de 28 scholen en hun leerlingen. Dat is een heel mooi, maar ook best moeilijk en pittig proces. Het voordeel is dat ik als voormalig schooldirecteur heel goed weet waar basisscholen tegenaan lopen. Ik herken veel uitdagingen en kan daarop inspelen. Nu we een dik half jaar verder zijn, ben ik ervan overtuigd dat ik ook in deze functie een bijdrage kan leveren aan het best mogelijke onderwijs voor kinderen.’

Verandering teweegbrengen

Nu Beatrijs op deze druilerige vrijdagmiddag haar werkzaamheden nog eens opsomt, moet ze hardop lachen. Want hoewel ze eigenlijk als interim-schooldirecteur bij OnderwijsConnected aan de slag zou gaan, doet ze nu veel meer dan alleen interim-werk en is ze eigenlijk géén schooldirecteur meer. Niet dat ze hier teleurgesteld over is trouwens. Integendeel. ‘Ik vind mijn werk echt heel erg leuk. Natuurlijk heb ik soms niet genoeg aan de 40 uur die een werkweek duurt, maar dat geeft niets, want ik haal heel veel plezier en energie uit mijn werk. Zelfs mijn vriend Mark vertelt aan iedereen die het horen wil dat ik “echt heel leuk werk heb”. Dat heeft alles te maken met het feit dat ik na een werkdag vol enthousiasme thuiskom. Ik bekleed functies die soms best moeilijk zijn. En ik word soms echt in het diepe gegooid. Maar dat gebeurt alleen omdat ik zelf vaak denk dat ik het wel kan. En omdat ik, net als dat meisje van 8 jaar, nog steeds bij wil dragen aan de ontwikkeling van kinderen. Bij OnderwijsConnected kan ik echt een verschil maken, en dat maakt me heel blij.’

Over Beatrijs Everts

Beatrijs Everts vervult sinds 1 augustus 2022 diverse functies bij OnderwijsConnected. Als student volgt Beatrijs de pabo op Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ze gaat in 1997 aan het werk als leerkracht van groep 7 bij basisschool De Buitenburcht in Almere. Na een tussenstop op de Regenboog in Noordscheschut wordt Beatrijs in 2007 schooldirecteur bij basisschool De Wennepe in Wanneperveen. In 2014 en 2015 werkt ze voor BMC Groep en daarna op verschillende scholen van Stichting Roos (de voorganger van Varietas). Van 2020 tot 2022 werkt Beatrijs als Senior meerscholen-directeur bij stichting Varietas. Beatrijs heeft een relatie met Mark en is de trotse bonusmoeder van drie bonuskinderen.