Het verhaal van Verhaal icon

Bryan Limon

‘Vanuit mijn sportmentaliteit kies ik vaak voor de meer uitdagende klussen’

In de serie Het verhaal van… komen onderwijsmakers aan het woord die niet alleen ín, maar juist ook áán het onderwijs werken. Ze vertellen hoe zij, met tomeloos enthousiasme en volhardende ambitie, een duurzame verandering hebben gerealiseerd. Maar ook met welke uitdagingen zij op hun reis naar deze verandering te maken kregen. In aflevering 9 spreken we met Bryan Limon. Als interim-schooldirecteur benadert hij een schoolverbeteringstraject als een basketbalwedstrijd. ‘Door eerst de individuele talenten van mijn collega’s te herkennen en deze vervolgens te combineren, zorg ik ervoor dat we als team betere resultaten behalen.’

‘Op de scholen waar ik aan de slag ga, moet vaak veel veranderen. Bij elk nieuw project wil ik als eerste achterhalen wat precies de kracht is waar de betreffende school op drijft. Ik ben nog nooit een situatie tegengekomen waarin ik niets goeds kon herkennen.’ Aan het woord is Bryan Limon (51 jaar) uit Nieuw-Vennep. In de afgelopen twaalf jaar heeft hij als interim-directeur diverse scholen geholpen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en te borgen. Hierbij benadert Bryan ieder project als een basketbalwedstrijd. ‘Wil je als school een goed resultaat behalen, dan moet je alle teamleden in hun kracht zetten. Vandaar dat ik bij elke nieuwe opdracht de tijd neem om mijn teamleden goed te leren kennen. Wat vinden zij belangrijk, waar zijn ze trots op en wat zijn hun individuele talenten? Door deze talenten als uitgangspunt te nemen, geef ik mijn teamleden het zelfvertrouwen om ook de wat meer ingewikkelde uitdagingen op te pakken.’

Michael Jorden als inspiratiebron

De vergelijking tussen een schoolverbetertraject en een basketbalwedstrijd komt in het geval van Bryan niet zomaar uit de lucht vallen. ‘Toen ik op mijn dertiende zelf begon te basketballen, was ik helemaal idolaat van Michael Jordan, een van de beste basketballers aller tijden. Ik genoot natuurlijk van zijn uitmuntende spel, maar eerlijk gezegd nog meer van zijn sportmentaliteit. Michael Jordan zei dat er altijd een manier is om een wedstrijd te winnen, ook als je misschien niet over het allerbeste team beschikt. Je moet alleen op een slimme wijze samenwerken. Die mentale instelling inspireerde mij als speler, als basketbalcoach en nu nog steeds als interim-schooldirecteur. Tijdens het hele verbetertraject bekijk ik hoe we als schoolteam als het ware ‘een stabiel huis’ kunnen bouwen. Hierbij kijk ik zoals gezegd eerst naar de kracht van de teamleden, die samen een stevige fundering moeten vormen, en vervolgens naar de mogelijkheden om in etappes verder te gaan bouwen.’

Hoog ambitieniveau

Naast een slimme wijze van samenwerken, zijn er volgens Bryan nog meer raakvlakken tussen sport en onderwijsverbetering. ‘In mijn ogen is doorzettingsvermogen heel belangrijk. Je moet er als schoolteam echt voor willen gaan, ook al lukt misschien niet alles. Dat hoeft ook niet. Daarnaast vind ik het belangrijk dat je als team vanuit een hoog ambitieniveau aan een verbetertraject wilt werken. Stel dat je uiteindelijk misschien niet exact dat hoge niveau behaalt, dan kom je in ieder geval wel boven het landelijk gemiddelde uit. Zo wordt het bezoek van de schoolinspectie een feestje, omdat je met trots de behaalde resultaten kunt laten zien, in plaats van dat je in angst de beoordeling af moet wachten.’

Passies ontdekken

Hoewel Bryan alweer sinds 2012 als interim-schooldirecteur werkt, is zijn huidige rol in het onderwijs verre van vanzelfsprekend. ‘Op 20-jarige leeftijd kreeg ik mijn eerste baan als docent geschiedenis op het voortgezet onderwijs in Paramaribo. Maar eerlijk gezegd wist ik toen al wel dat ik niet direct door wilde in het onderwijs, want dan zat ik vast in een bepaald hokje. Ik wilde meer van de wereld zien, want ik vind heel veel dingen leuk. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om ook op zoek te gaan naar mijn passies buiten het onderwijs.’ En zo gebeurt het dat Bryan na de opleiding Geschiedenis aan de universiteit van Utrecht via diverse managentfuncties in 2004 aan de slag gaat bij het UWV in Noord-Holland. ‘In de acht jaar die volgden, was ik eerst verantwoordelijk voor het aansturen van re-integratiecoaches, vervolgens voor het aansturen van diverse vestigingen en tenslotte werd ik vestigingsdirecteur van het UWV-Werkbedrijf in Amsterdam Zuid-Oost. In die laatste leidinggevende rol ben ik me echt bewust geworden van mijn persoonlijke manier van leidinggeven. Wie ik ben, hoe ik denk en hoe ik anderen kan helpen om ‘de wedstrijd te winnen’.’

Hervonden passie voor het onderwijs

Het feit dat Bryan in 2012 toch weer voor het onderwijs kiest, heeft een bijzondere reden. ‘In 2010 werden mijn vrouw en ik de trotse ouders van onze zoon, maar helaas kreeg hij medisch gezien een spannende start tijdens de geboorte. Dit betekende aan de ene kant dat we in de beginjaren veel ziekenhuizen en specialisten moesten bezoeken. Aan de andere kant was het echt een ontdekkingsreis om zijn talenten aan de praat te krijgen. Het succes lag in anders denken en kijken en de goede samenwerking met de school en de professionals die specifieke expertise inbrachten. Een onderdeel van het plan was om mijn zoon deels thuis onderwijs te geven om de prikkels op school weg te nemen en zo het leren en ontwikkelen bij mijn zoon te stimuleren. Mede door dat thuisonderwijs hervond ik de passie om me weer op scholen in te gaan zetten voor de ontwikkeling van kinderen. De passie die ik voor mijn zoon had, heb ik ook voor andere kinderen. Door anders te denken en te doen, wil ik hen passend onderwijs bieden zodat ze op hun niveau kunnen pieken en plezier in het leren hebben of terugvinden.’

Samenwerking met OnderwijsConnected

Bij een van zijn opdrachten als interim-schooldirecteur komt Bryan tijdens de coronaperiode in contact met Ton Markink, medeoprichter van OnderwijsConnected. ‘Onze school was op dat moment op zoek naar een intern begeleider en Ton verzorgde de werving en selectie. Op een dag kwam ik met hem aan de praat over ons werk en al snel maakten we een afspraak om wat dieper op onze visies op onderwijs en leiderschap in te gaan. Dat werd een heel interessant gesprek, waarna we afspraken om in de toekomst een keer samen te gaan werken. De eerste paar keren dat Ton mij voor een klus benaderde, zat ik midden in andere projecten. Maar vorig jaar ben ik dan toch voor het eerst met OnderwijsConnected aan de slag gegaan bij een basisschool in Apeldoorn. De belangrijkste reden dat ik ‘ja’ heb gezegd, is de open en eerlijke houding binnen OnderwijsConnected. We zeggen wat we denken, spreken verwachtingen naar elkaar uit en dat zorgt voor onderling vertrouwen. Daarnaast vind ik het fijn dat Ton net als ik het belang ziet van anders durven denken en doen en niet alleen de gebaande paden wil bewandelen. Dat verbindt ons.’

Samen het verschil maken

Wat Bryan bijvoorbeeld typeert, is dat hij zich openstelt voor feedback en kritiek. ‘Ik probeer iedereen mee te nemen in mijn visie op verbetering en de route daar naartoe. Omdat ik hierover in gesprek ga, is het voor mijn schoolteam nooit een verrassing hoe ik die groei en ontwikkeling wil realiseren. In mijn ogen is die openheid een onderdeel van leiderschap én van teamsport. Daarbij hoor ik eventuele kritiek op mijn visie of aanpak graag 1-op-1, net zoals ik een leerkracht er soms rechtstreeks op wijs dat een bepaald talent niet in het team past. Het is mijn ervaring dat mensen oprecht dankbaar zijn voor die openheid en zelf ben ik dat ook. Ik ben niet alwetend, maar heb wel een visie. Door mij open en kwetsbaar op te stellen, zorg ik ervoor dat we als team samen het verschil kunnen maken. Uiteindelijk is het als interim-directeur mijn doel om binnen een school een zelf-organiserend en goed samenwerkend team neer te zetten, zodat ik aan het eind van een traject misbaar ben. Na afronding van een project stel ik me altijd de vraag of ik de drijfveren, passie en frisheid bezit om een volgende klus aan te nemen. En of ik voldoende uitdaging zie, want als onderwijsverbeteraar met een sportmentaliteit heb ik dat echt nodig.’

Over Bryan Limon

Bryan Limon werkt sinds 2023 samen met OnderwijsConnected. Na de havo en de lerarenopleiding VO Geschiedenis gaat hij in 1995 als docent Geschiedenis aan de slag in het voortgezet onderwijs in Paramaribo. In 1997 verhuist Bryan naar Schiedam om in Utrecht aan de universiteit de opleiding Geschiedenis te volgen. In het derde jaar maakt hij een overstap om zich te verdiepen in verandermanagement. Sinds 2000 vervult hij verschillende leidinggevende functies, voordat hij in 2004 als manager bij het UWV in Noord-Holland gaat werken. Na acht jaar lang verschillende diverse functies bij het UWV te hebben vervuld, besluit Bryan in 2012 om terug te keren naar het onderwijs. Sinds die tijd helpt hij als interim-directeur diverse scholen bij het verbeteren en borgen van de onderwijskwaliteit en bij het krachtiger maken van schoolteams.