Traject van Intern Begeleider naar Kwaliteitscoördinator

Wil jij de kwaliteit van onderwijs binnen jouw organisatie naar een hoger plan tillen?

De rol van de intern begeleider is aan het veranderen. Waar de focus de afgelopen tijd op de zorg en begeleiding van (zorg) leerlingen lag, verschuift deze naar de kwaliteit van het onderwijs. De intern begeleider in de rol van kwaliteitscoördinator is verantwoordelijk voor de continue ontwikkeling van het kwaliteitssysteem van de school. Hij of zij inventariseert onderwijsverbeteringen in leerteams en ontwikkelgroepen, analyseert en rapporteert over ontwikkelingen met betrekking tot zorg en leerresultaten en ontwikkelt het kwaliteitssysteem.

Wil jij de kwaliteit van onderwijs binnen jouw organisatie naar een hoger plan tillen?

Programma

TMA afname
We starten door bij alle deelnemers (intern begeleiders en directeuren) een TMA af te nemen. TMA staat voor Talent Motivatie Analyse en is een persoonlijkheidsmeting. Een instrument dat drijfveren, talenten en daarmee motivatie en ontwikkelbaarheid meet. De talenten en competenties hebben een grote invloed op het gedrag van mensen, de ontwikkeling en ontwikkelingsmogelijkheden. Elke deelnemer vult online een vragenlijst in welke in een persoonlijk gesprek wordt besproken voorafgaand aan de eerste bijeenkomst. Ook wordt er door de trainer een ‘teamkaart’ gemaakt waarop de aanwezige talenten en competenties verbonden aan de drijfveren zichtbaar zijn. Naar aanleiding van alle TMA-afnames en persoonlijke gesprekken plannen we een overleg met de opdrachtgever.

Coaching on the job
Aansluitend bij de leervraag van de kwaliteitscoördinator/directeur én de ontwikkeling van de school vindt er coaching on the job plaats na elke bijeenkomst door de professional van OnderwijsConnected.

Startbijeenkomst
Tijdens de startbijeenkomst van ons traject zullen we allereerst de teamkaart bespreken, waarop de talenten, competenties en drijfveren van alle deelnemers zichtbaar zijn. Daarnaast gaan we dieper in op de visie, ambities en doelen van onze organisatie. Een belangrijk onderdeel van de bijeenkomst is ook het bespreken van de opbouw van de drie inhoudelijke dagen.

Drie scholingsdagen
Tijdens de scholingsdagen leer je inhoudelijk over de rollen leercoördinator, trendanalist en zorgregisseur en op welke manier je deze rollen kunt inzetten in de praktijk. De ib’er verdiept zich in de kansen op leerling- en groepsniveau, de directeur vertaalt de visie naar jaarplannen en de inrichting van leerteams.

Afsluitende Ochtend
Tijdens de laatste bijeenkomst presenteren we de eindopdracht aan elkaar.