Organisatieverandering in 14 dagen

Ik kan er na de eerste weken een boek over schrijven.

Verandertrajecten staan synoniem voor langdurige trajecten waarin bestaande werkwijzen en culturen op de schop gaan voor een nieuwe manier van werken of organiseren. Het gaat vaak gepaard met veel weerstand en frustraties. Niet zelden lopen dergelijke verandertrajecten volledig op de klippen, doordat management en werknemers elkaar uiteindelijk kwijtraken in het verandertraject. Zeker in de non-profit sector is de cultuur van een team vaak bepalend of een transformatie wel of niet lukt.

De afgelopen weken hebben bewezen dat urgentie als een soort toverwoord helpt in transformatie. Tegen urgentie kan geen verandermanager, transitiemanager, kwartiermaker of taskforce leider op.

Het is uitdagend, spannend en geweldig om per ongeluk in dit proces terecht te komen. We zien overal de enorme betrokkenheid, de urgentie en de ‘wil om te winnen’ in het onderwijs. De afgelopen weken hebben ervoor gezorgd dat er heel snel een eerste omslag is gemaakt naar thuisonderwijs. Er zijn prachtige ideeën en initiatieven ontstaan om het goed te doen voor de leerlingen en hun ouders. Het gaat gepaard met rode hoofden, gelach, hoofdpijn, gemis van kinderen, frustraties over de WIFI en nog veel meer. Voor de ene leerkracht is het makkelijker dan voor de ander, maar de één helpt de ander en de ander helpt de één. Er is sprake van grote saamhorigheid.

Teams hebben met elkaar koers gekozen en ontwikkelen gedegen verder aan thuisonderwijs, waarbij de verbinding met de leerlingen en ouders van het grootste belang is voor maximaal resultaat.

In gezamenlijkheid gaan we verder in de wetenschap dat de situatie nog wel even zal duren. Het onderwijs toont dynamiek, veerkracht en mentaliteit. Het wordt ook gewaardeerd. Volgens mij is dat veel meer waard dan de aanpassing van de CAO!

Maar wat resteert na Corona? Gaan we gaan linea recta terug naar de oude patronen of blijven er dingen behouden? Want wat zijn de effecten van deze crisis op de onderwijsopbrengsten? Gaan de resultaten echt omhoog of omlaag? En hoe gaan we als onderwijs om met de resultaten als blijkt dat er grote verschillen zijn ontstaan tussen kinderen uit verschillende lagen van de samenleving?

We zijn benieuwd hoe u daarover denkt. Reageren kan via onderstaande button.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *