“De kwaliteit van je leiderschap wordt niet alleen bepaald door wat je doet, maar door hoe je kijkt.”
Wil jij als schooldirecteur weten hoe je de dynamiek in het team kunt beïnvloeden? Zodat het team succesvol leert samenwerken en je met elkaar in de flow komt? Dan is de Leergang Persoonlijk Leiderschap en Teamdynamiek iets voor jou!
In deze leergang ga je als schoolleider ervaringsgericht aan de slag met het versterken van je persoonlijk leiderschap en het optimaliseren van de dynamiek binnen je team. Leiderschap in het onderwijs vraagt om een bewuste en authentieke houding: een stijl die niet alleen gebaseerd is op kennis en vaardigheden, maar ook op persoonlijke waarden en inzicht in teamdynamiek.
Het doel is niet om een vastomlijnde leiderschapsstijl aan te nemen, maar om jouw eigen leiderschap te verdiepen en effectiever te maken in de context van jouw school. Door het inzetten van je authenticiteit en inzicht in teamprocessen, bouw je aan een professionele cultuur waarin iedereen kan groeien.
Na het volgen van deze leergang ben je in staat om:
- Bewuster te sturen op jouw persoonlijk leiderschap;
- Het contact tussen jouzelf en de ander te versterken;
- Teamdynamieken te herkennen en te beïnvloeden, voor een succesvolle samenwerking.
Programma
Leren begint met bewust worden van wat je je nog niet bekwaam bent. Het leren vindt plaats wanneer er voldoende bereidheid en verlangen is om op weg te gaan, ook als je nog niet weet waar het je brengt. Dat is vaak al een hele opgave voor jezelf en in groepen is dat nog complexer.
De leergang bestaat uit drie dagen waarin je stap voor stap leert hoe je de theorie van persoonlijk leiderschap en teamdynamiek kunt toepassen in de praktijk. Elke bijeenkomst staat in het teken van transformationeel leren, waarin we iedereen uitnodigen om nieuwe inzichten en vaardigheden in zichzelf te ontdekken. Elke bijeenkomst bestaat uit een subthema waarin het waarom, het wat en het hoe integraal geleerd wordt door ervaring, dialoog en theorie.
Dag 1: Wie ben ik als leider?
Je leert over wie jij bent in jouw persoonlijk leiderschap en ontdekt waarin je wilt groeien en leren. Vanuit welke roeping doe je de dingen die je doet? In deze bijeenkomst werken we vanuit de ontwikkelingspsychologische kenmerken van groeien: Wat is jouw kwaliteit (gave) en wat is jouw uitdaging (opgave)? En wat kom ik onderweg in het leren tegen in mijzelf?
Dag 2: Wie ben ik als leider in relatie met de ander?
De kwaliteit van de verbinding met de ander wordt bepaald door de kwaliteit van de interactie en de manier waarop mensen verbonden zijn met zichzelf. In deze bijeenkomst leer je over wat jij tegenkomt aan hindernissen in het contact met de ander en hoe je de verbinding kunt versterken en herstellen met de ander.
Dag 3: Wie ben ik als leider in de teamdynamiek?
Een team is meer dan de som der delen: Teamleren gaat over het doorzien van patronen in de dynamiek van het systeem als geheel. Dat vraagt van jou als leider om met andere ogen te leren kijken naar wat er in groepen speelt. Je kunt niet niet onderdeel zijn. Ook niet als leider. In deze bijeenkomst leer je door ervaring hoe teamdynamieken invloed hebben op de kwaliteit van interactie en samenwerken en wat je beter wel en niet kunt doen.
Persoonlijk coachgesprek
Na de drie dagen is er de mogelijkheid om (online) een persoonlijk coachgesprek te voeren met de trainers. Hierin reflecteer je op jouw leiderschap en de ontwikkeling van je team en school.
“Het gaf me de tools om niet alleen naar mijn team, maar ook naar mezelf te kijken.”
Voor wie
Deze leergang (HBO Niveau) is speciaal ontwikkeld voor schooldirecteuren die:
- Zich bewust willen worden van wie zij zijn en hoe zij handelen als leider;
- Zich bewust willen worden van wie zij zijn en hoe zij handelen als leider in relatie met de leden van het team;
- Zich bewust willen worden van wie zij zijn en hoe zij handelen als leider binnen het systeem van de organisatie.
Trainers
Deze training wordt gegeven door Luca van Loenen en Mark ter Horst.
Data & Locatie
21 maart 2025 | 10.00 – 17.00 uur
11 april 2025 | 10.00 – 17.00 uur
9 mei 2025 | 10.00 – 17.00 uur
Locatie: OnderwijsConnected, Esdoornstraat 3 in Zwolle
Investering
- Kosten voor de leergang zijn €1395,- (exclusief coaching) of €2995,- (inclusief 2 keer 4 uur coaching). Dit is inclusief lunch en studiemateriaal. Deze leergang is vrijgesteld van BTW.
- Totale studiebelasting: 33 uur
- Deelnemers die met goed gevolg deelnemen aan deze training ontvangen aan het einde van het traject een certificaat van deelname.
- Op dit traject zijn de algemene voorwaarden Trainingen / Cursussen van OnderwijsConnected van toepassing.