Ga ervoor!
‘Het goeie doel is niet je eigen doel’, sprak Johan Cruijff eens. In de wereld van het voetbal is dat een waarheid als een koe. Kun je Cruijffs uitspraak ook toepassen op jouw werk in het onderwijs? Wat is daarin ‘het goeie doel’ en hoe draag jij daaraan bij? Een interview over professionele en persoonlijke ontwikkeling met Mirjam Kieskamp-de Haan (53), directeur van basisschool De Zuidster (Stichting Vivente) in Zwolle.
‘Mijn loopbaan begon na de pabo met een functie als leerkracht. Al snel merkte ik dat ik me verder wilde ontwikkelen. Na een masterstudie en een baan met een meer remedial teacher-achtige inhoud werd ik uiteindelijk intern begeleider bij PCBO Apeldoorn. Ik had het daar echt naar mijn zin. Toch zat er in de bijna tien jaren dat ik bij PCBO werkte een zekere onrust in mij, ik bleef het gevoel houden dat ik meer in mijn mars had.’
Werken aan kwaliteit
‘Een loopbaancoach gaf mij een leidinggevende functie in overweging. Maar zelf voelde ik me nog niet klaar voor een baan als directeur. Mede doordat ik nog een verkeerd beeld had van de competenties waaraan een directeur moet voldoen. Op dat moment kwam ik in gesprek met Mathieu Bootsveld. Hij bood mij de kans om interim-IB’er te worden in dienst van OnderwijsConnected. Dat was in 2019. Mijn eerste opdracht was op een school in Biddinghuizen. Het was erg leuk om daar mijn toegevoegde waarde te ervaren. Het was inspirerend om te sparren met de directeur van die school. Het was ook voor het eerst dat ik een directeur ontmoette waarmee ik me kon identificeren. Tijdens mijn interim-opdracht hielp ik onder andere bij de voorbereiding en uitvoering van een externe audit. Dat vond ik zo inspirerend, dat ik Ton Markink en Mathieu Bootsveld heb voorgesteld om voor OnderwijsConnected een leergang voor auditoren op te zetten. Dat is gebeurd, samen met onderwijsadviseur Bonne van Dam. Ik heb de leergang zelf ook gevolgd.’
Van IB’er tot directeur
‘Na de opdracht in Biddinghuizen heb ik in dienst van OnderwijsConnected nog meer mooie, uitdagende opdrachten mogen doen, bij scholen in Zwolle en Almere. Dit gaf mij de kans om mezelf zowel professioneel als persoonlijk verder te ontwikkelen. Het werd me steeds duidelijker wat een goede schooldirecteur in huis moet hebben en ik merkte dat ik steeds vaker ging nadenken over de vraag: hoe zou ík het doen, als ik hier directeur was? Ook leerde ik steeds meer initiatieven te nemen en meer op mijn eigen intuïtie en mening te varen, in plaats van me te laten leiden door wat anderen vinden. Hierdoor én door de cursus Oriëntatie op leiderschap van OnderwijsConnected heb ik uiteindelijk de stap gezet om te solliciteren op de functie van directeur. Spannend, want je weet van tevoren niet of het de juiste keus is. Maar ik dacht: wie niet waagt, die niet wint. Dus ik ga ervoor!’
Ontwikkeling en werkgeluk
‘Ton en Mathieu reageerden heel positief op de aankondiging van mijn vertrek. Ze hebben altijd gezorgd voor ruimte en mogelijkheden om mijn eigen weg te bewandelen en zijn trots op de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt. Zij en ik delen dezelfde visie: als jij in je werk voldoening en energie haalt uit ontwikkeling, uitdagingen, nieuwe dingen leren, laat je dan niet weerhouden door beren op de weg, maar gá ervoor. Het is mijn ambitie om een inspirerende onderwijsprofessional te zijn die een krachtige verbinding tussen ouders, school en leerling tot stand helpt brengen. Daaraan te werken maakt mij gelukkig en draagt bij aan goed onderwijs.’
Jezelf ontwikkelen brengt veel energie en werkplezier en vergroot jouw toegevoegde waarde voor het onderwijs. Ben jij net als Mirjam nieuwsgierig naar wat er nog méér in je zit? En wil je ontdekken hoe jij het onderwijs verder kunt brengen? Neem dan contact op met ons.