Twee schoolleiders, ieder eigen kwaliteiten en competenties, samen aan het roer van één of meerdere scholen

Complementair leiderschap zorgt voor professionelere aansturing onderwijs

Twee schoolleiders, met ieder eigen kwaliteiten en competenties, die samen aan het roer van één of meerdere scholen staan: volgens OnderwijsConnected is dat dé oplossing voor een professionelere aansturing van het onderwijs. Eigenaar Ton Markink: “Complementair leiderschap zorgt ervoor dat ieders capaciteiten beter worden benut. Wanneer mensen verschillende achtergronden hebben, vullen ze elkaar juist aan. En dat maakt de functie van schoolleider weer een stuk aantrekkelijker. Zeker voor mensen met een achtergrond in bedrijfsvoering in plaats van onderwijs.”

Volgens de oprichters van het advies- en detacheringsbureau OnderwijsConnected, Markink en zijn zakenpartner Mathieu Bootsveld, kan een functie dus prima worden ingevuld door meerdere personen. Jeanet Minks, partner van OnderwijsConnected én zelf interim-directeur: “Je draagt dan vanuit verschillende kwaliteiten de verantwoording over meerdere scholen. Het klassieke beeld, een boegbeeld in de vorm van één leider, daar kunnen we vanaf. Iemand wiens kwaliteiten liggen in het onderwijskundig leiderschap, kan worden aangevuld door een persoon die kennis van en ervaring heeft met bedrijfsvoering. Beide personen doen dan waar ze goed in zijn.” Markink: “We vinden dat veel schoolbesturen het leiderschap van hun organisatie op deze manier moeten inrichten.”

Kwalitatief tekort

Want er is niet alleen een kwantitatief, maar ook een kwalitatief tekort aan directeuren binnen het onderwijs. Uit de ‘Arbeidsmarktbarometer po, vo en mbo 2017-2018’ blijkt dat 28 procent van de vacatures moeilijk te vervullen is. Dat komt omdat kandidaten te weinig kennis of ervaring hebben. “Het probleem zit ‘m in de complexiteit van het werk dat directeuren moeten doen, in relatie tot de competenties die ze hebben,” vertelt Markink. “Directeuren zijn vaak te druk met bijzaken, omdat ze een deel van de werkzaamheden niet voldoende beheersen. Vaak prioriteren ze niet goed en komen ze niet toe aan de hoofdzaken.”

Schaap met vijf poten

Volgens Minks houden schoolleiders zich bezig met veel bijzaken, zoals huisvesting, personeel, administratie en conciërgetaken. Het totaal gevraagde pakket aan kwaliteiten is vaak niet verenigd in één persoon en het is lastig om een directeur te vinden die alle kwaliteiten beheerst. Ook dat blijkt uit de Arbeidmarktbarometer: ruim 39 procent van de schoolleiders ervaart een tekort aan mensen in hun functie, ruim 82 procent verwacht dit op korte termijn. Redenen liggen onder andere in de onaantrekkelijkheid van het beroep, de arbeidsvoorwaarden en de hoge taakbelasting en verantwoordelijkheid. Markink: “Het is zoeken naar een schaap met vijf poten.”

Geen ervaring

Met complementair leiderschap wordt dit kwalitatieve tekort opgelost. Het is daarbij niet noodzakelijk dat beide personen onderwijskennis- of ervaring hebben. Markink: “Als je in een andere sector een leidinggevende functie hebt gehad, waarom zou je dat niet op een school kunnen? Zeker als een collega vanuit zijn kwaliteiten en interesses jouw tekorten aanvult. Hierdoor kan de één zich bezighouden met de aansturing van het onderwijskundige deel op een aantal scholen en kan de ander de bedrijfskundige processen bewaken. Voor beiden doet het werk er dan echt toe.”

Lef hebben

Naast werving, selectie en detachering verzorgt OnderwijsConnected leiderschapstrajecten. Minks, die de trainingen mede-ontwikkelt en verzorgt: “Dit zijn bijvoorbeeld mensen die als leerkracht al een ondersteunende leidinggevende rol hebben. Maar we trainen ook mensen die een andere achtergrond hebben. Deze mensen willen we een kans geven. Als je lef en ambitie hebt, en inspirerend en empathisch kan zijn, dan heb je het in je om leiding te geven.” De visie van Markink, Bootsveld en Minks moet nu alleen nog worden opgepakt door de rest van de branche. Markink: “Als bestuur moet je lef hebben om de gedachte van complementair leiderschap te omarmen. Het vraagt een omslag in denken, die gepaard gaat met een flinke organisatieverandering. Maar de noodzaak om te vernieuwen is er. Ik heb er vertrouwen in.”

Kunnen wij u helpen?
Bent u bestuurder en herkent u de problematiek en onze visie? Of ben je geïnteresseerd in leiderschap in het onderwijs, maar weet je niet of het bij je past? Neem contact met ons op;wij gaan graag met je in gesprek.

 

 

2 antwoorden
  1. Pieter Olthof
    Pieter Olthof zegt:

    Herkenbaar blog. Het maakt de organisatie sterker en dynamischer. Tevens kun je deze visie leggen op de rol van de traditionele leerkracht. Ook de leerkracht komt beter tot zijn haar recht wanneer hij of zij met meerdere mensen een grotere groep kinderen gaat begeleiden vanuit motivatie en expertise.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *