Nee, je zit niet bij Johan Derksen aan tafel. En nee, dit is geen uitspraak van onszelf. De quote ‘Als je de bal niet hebt, ken je niet scoren’ komt van Johan Cruijff. Dat wij zijn uitspraak hier aanhalen, is omdat het zo’n mooie metafoor is voor wat wij willen vertellen.

In (en buiten) het onderwijs worstelen we nog steeds met het coronavirus. Veel scholen staan daardoor in ‘standje overleven’. Mondkapjes en afstand houden; kinderen, leerkrachten en directeuren in quarantaine; klassen naar huis en soms zelfs een hele school dicht, lockdowns; afstandsonderwijs – corona beheerst de waan van de dag. Heel ontregelend. Hoe moet je scoren als je geen bal ziet en je spelers op de bank zitten?
Koers houden
Maar we zijn en blijven professionals. Ook een pandemie ontslaat ons niet van de verplichting om onderwijskwaliteit te leveren. Om te scoren, in Cruijffiaans. Zelfs al zijn er voortdurend wissels en lijkt de bal zoek. Laat je niet afleiden van wat je met je school wilt bereiken en van de reden waarom je voor het onderwijsvak hebt gekozen. Houd focus. Eye on the ball!
Dat kunnen wij!
We zeggen niet dat het makkelijk is om focus te houden in moeilijke tijden. Maar we zijn ervan overtuigd dat we het kunnen. Onderwijsprofessionals beschikken over een grote veerkracht. Zij zijn als geen ander gewend om in te spelen op verandering, een onderzoekende houding aan te nemen, gezamenlijk de schouders onder een uitdaging te zetten en gericht te zijn op de toekomst.
Zonder de bal, kun je niet winnen’
Eye on the ball
Zo houd je focus en blijf je ook midden in een pandemie werken aan onderwijskwaliteit:
- Maak tijd in je rooster voor het maken en monitoren van je jaarplan.
- Doe als wij en stap over van het vierjarenschoolplan naar een plan voor de komende twee jaar. Dat past bij het veranderde inspectiekader. Maar dat niet alleen. De meeste vierjarenplannen verdwijnen in de lade van een directeur of bestuurder en blijven daar liggen tot er weer een nieuw plan moet worden opgeleverd. Een plan met doelen voor de komende twee jaren en een jaarlijks actieplan daarentegen fungeert als werkdocument voor het team. Het is een levend plan met doelen die je samen realiseert.
- Houd bij het stellen van doelen rekening met de gevolgen voor personeel, leeromgeving en organisatie. En wat betekenen de doelen voor de communicatie naar binnen en naar buiten?
- Hang de kernwaarden en gestelde doelen op allerlei plekken in de school.
- Doe wat je in het plan met elkaar hebt afgesproken.
Leestip
Wouter Hart (2012). Verdraaide organisaties. Terug naar de bedoeling. Amsterdam: Boom uitgevers.
Bal kwijt? Wij helpen jouw school om focus te (her)vinden.