Onderwijskwaliteit is een continu proces dat altijd in beweging is. Het gaat niet alleen om vandaag maar ook om morgen en leiderschap speelt hierin een cruciale rol. Het verbeteren en vernieuwen van onderwijs is geen keuze maar een noodzakelijke stap om toekomstbestendig te blijven. Wij staan klaar om onderwijsmakers te ondersteunen in dit proces. Elke maand delen we een aantal praktijkgerichte opdrachten van OnderwijsConnected. Zo krijg jij een helder beeld van hoe wij werken en hoe we samen bijdragen aan de verbetering van het onderwijs.
Begeleiding van een leerkracht
Een adviseur van OnderwijsConnected begeleidt op dit moment een leerkracht van een basisschool, die behoefte heeft aan meer tools om effectief te presteren in de klas. Dit traject richt zich op het versterken van didactisch en pedagogisch handelen, waarbij steeds een combinatie van lesbezoek, gesprek, theorie en ervaringsgericht werken centraal staat. De begeleiding omvat de volgende onderdelen:
Reflectie op gedragspatronen: Naast het gedrag in de klas en de theorie zijn ook overtuigingen en patronen een belangrijk gespreksonderwerp. We kijken vanuit de overtuigingen naar het verleden om te leren hoe deze overtuigingen zijn gevormd en hoe ze van invloed zijn op het handelen in de klas. Zo krijgt de leerkracht inzicht in gedrag, overtuigingen en kracht.
Lesobservatie en feedback: Tijdens een lesbezoek observeert de adviseur hoe de leerkracht de les vormgeeft, met specifieke aandacht voor het EDI-model. Na afloop volgt een gesprek waarin reflectie en concrete verbeterpunten worden besproken.
Theoretische verdieping: Samen verkennen de adviseur en de leerkracht theorieën rondom EDI, leerlijnen, meta-cognitieve vaardigheden en effectieve klassenmanagementstrategieën. Deze inzichten worden gekoppeld aan de dagelijkse praktijk. Vanuit de theorie en de lesobservatie volgt een doel voor de twee volgende weken.
Secure Base Coaching op een basisschool: een traject voor leiderschapsontwikkeling
Op een basisschool begeleidt een adviseur van OnderwijsConnected op dit moment het MT in hun leiderschapsontwikkeling. De aanleiding voor dit traject is de turbulente periode van de afgelopen jaren, die heeft geleid tot een duidelijke behoefte aan een veilige en inspirerende basis voor groei en ontwikkeling. Het traject is gebaseerd op de transitiecirkel van De School voor Transitie en werkt vanuit de principes van Secure Base coaching. Het traject bestaat uit de onderstaande stappen:
Reflectieve intake
Het traject start met een reflectieve intake, waarin de schoolleider en intern begeleider een PCM-profiel of TMA invullen. Dit biedt inzicht in drijfveren, kwaliteiten en uitdagingen, als basis voor verdere begeleiding.
Fases van transitie
Het traject volgt de transitiecirkel en verloopt in fases:
- Contact en welkom: Een veilige, open sfeer creëren.
- Hechting en veerkracht: Relaties versterken en veerkracht opbouwen.
- Verbinding en intimiteit: Relaties verdiepen en een gezamenlijke visie ontwikkelen.
- Verlies en afscheid: Oude patronen loslaten.
- Rouw en integratie: Verlies verwerken en nieuwe werkwijzen integreren.
- Betekenisgeving en roeping: Een gezamenlijke roeping en visie vormgeven.
Observeren en coachen
Tijdens een de coachingsdagen in de school observeert de adviseur, samen met de schoolleider, de dynamiek binnen het team. Hierbij wordt expliciet gekeken naar zowel de bovenstroom (zichtbare processen en structuren) als de onderstroom (onzichtbare emoties, overtuigingen en patronen). Tijdens de coachingsgesprekken wordt besproken hoe belemmerende patronen kunnen worden doorbroken en hoe de schoolleider en IB’er een Secure Base kunnen zijn voor het team.
Koersvast leiderschap
Het doel van het traject is het ontwikkelen van koersvast leiderschap. De schoolleider stelt een actieplan op om verantwoordelijkheid te nemen voor strategische veranderingen en het creëren van een veilige basis voor het team. Dit plan wordt in coachingssessies stapsgewijs geëvalueerd en bijgesteld. De nadruk ligt hierbij op het versterken van vertrouwen, het stimuleren van eigenaarschap en het aanwakkeren van een toekomstgerichte mindset binnen het team.
Samenwerking in de onderbouw: excelleren vanuit verbinding
In de kleuterbouw van een basisschool begeleidt een adviseur het onderbouwteam dat te maken heeft met samenwerkingsuitdagingen. Het Venster van Excelleren vormt de rode draad in dit traject dat bestaat uit de volgende onderdelen:
- Teamsessie: Waar staan we nu?: Tijdens een eerste bijeenkomst hebben teamleden individueel het Venster van Excelleren belopen. Waar sta jij nu in dit team? Wat weerhoudt je ervan om te excelleren? Waar loop je voor weg? Hoeveel zorg en uitdaging ervaar jij? Dit werd gevolgd door een gezamenlijke bespreking van sterktes en aandachtspunten.
- Individuele coaching: Inzicht in communicatiestijlen: Elk teamlid heeft een PCM-vragenlijst ingevuld en een persoonlijk gesprek gehad met de adviseur. Dit gaf waardevolle inzichten in hun communicatiestijl, stressfactoren en behoeften.
- Teamsessie: Naar een gedeelde visie: Het team heeft vanuit het PCM-teamoverzicht een gesprek gevoerd over samenwerking, openheid en vertrouwen. Hier zijn de belangrijke issues uitgesproken en afspraken over hoe ze elkaar kunnen versterken en aanspreken.
Vragen of meer weten?
Heb je vragen of wil je meer weten over hoe wij jou kunnen ondersteunen in het verbeteren van onderwijskwaliteit en leiderschap? Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met je mee over de mogelijkheden en hoe we samen kunnen werken aan onderwijskwaliteit en positieve leerresultaten voor iedereen. Wij staan klaar om je te helpen!