Innovatie in onderwijs: Lessen van Herman Soepenberg en Symbio

In een inspirerende aflevering van de OnderwijsConnected Podcast deelt Herman Soepenberg, bestuurder van scholenstichting Symbio, zijn succesverhalen in onderwijsvernieuwing. Deze podcast biedt waardevolle lessen en inspiratie voor (toekomstig) schoolleiders om te leren van een echte vernieuwer in het veld.

De aanpak van Herman Soepenberg bij Symbio is een heel mooi voorbeeld van hoe visionair leiderschap daadwerkelijk het verschil kan maken in het onderwijs. Met een vooruitstrevende blik en innovatieve strategieën heeft Symbio opmerkelijke verbeteringen gerealiseerd. Denk aan sprongen vooruit in leerresultaten, een hechtere gemeenschap binnen de school, en leerlingen die beter dan ooit zijn voorbereid op wat de toekomst hen brengt. Herman’s leiderschap bij Symbio staat als een huis: inspirerend, doeltreffend en met open armen richting een heldere toekomst. In dit artikel hebben we de 4 belangrijkste lessen die Herman deelt in de podcast samengevat.

Les 1: Integrale kindcentra als sleutel tot holistische ontwikkeling

Symbio, geleid door Herman Soepenberg en zijn collega Peter Breur, heeft het onderwijs in de regio Hengelo flink veranderd door de focus te leggen op integrale kindcentra. Daarmee streeft Symbio ernaar om een diepgaande impact te hebben op kinderen van 0 tot 18 jaar in de regio Hengelo. Dit zorgt voor een vroege en effectieve impact op de levens van kinderen, met als doel een groter maatschappelijk effect op lange termijn.

Les 2: Onderwijs als instrument voor maatschappelijke verandering

Symbio onderscheidt zich door een sterke focus op maatschappelijke impact en toekomstgericht onderwijs. Herman benadrukt het belang van buiten de gebaande paden denken en het tonen van lef in onderwijsinnovatie. Dit heeft geleid tot een unieke filosofie waarbij Symbio niet alleen als onderwijsinstelling fungeert, maar ook als een betrouwbare partner in het onderwijsveld.

Les 3: Creatieve oplossingen voor het lerarentekort

Eén van de grootste uitdagingen in het onderwijs is natuurlijk het lerarentekort. Symbio heeft proactief stappen ondernomen om dit probleem aan te pakken door samen te werken met externe partijen en innovatieve onderwijsvormen te bieden. Denk bijvoorbeeld aan samenwerking met kunst- en cultuurorganisaties en opleidingsinstituten om een deel van de lesstof over te nemen, waardoor leerkrachten zich kunnen concentreren op kernvakken. Deze aanpak helpt niet alleen bij het tekort aan leraren, maar verrijkt ook het onderwijsaanbod.

Les 4: Investeren in toekomstgerichte onderwijsfaciliteiten

Herman benoemt twee belangrijke thema’s: de integratie van kunstmatige intelligentie en de uitdagingen rondom onderwijshuisvesting. Hij benadrukt het belang van het aanpassen van onderwijsgebouwen aan moderne onderwijsbehoeften en duurzaamheid.

Conclusie:

De aanpak van Herman Soepenberg bij Symbio illustreert hoe visionair leiderschap concrete veranderingen in het onderwijs kan bewerkstelligen. De strategieën van Symbio hebben geleid tot verbeterde leerresultaten, een sterkere sociale cohesie en een betere voorbereiding van leerlingen op toekomstige uitdagingen.